主要用途: 展示会場構成
施工: トラフ建築設計事務所/テラダデザイン/インターオフィス/カリモク
クレジット: 映像制作:岡崎智弘(SWIMMING)
所在・会場: スイス,ランゲンタール
延床面積: 198㎡
設計期間: 2018.02-10
施工期間: 2018.10.27-30
会期: 2018.11.02-04
写真: 神宮巨樹/Designers’ Saturday, Daniel Sutter
スイス・ランゲンタールで2年に一度開催されているデザインイベント「Designers' Saturday 2018」でのインスタレーション。伝統的な展示会にとらわれず、スイスのデザインシーンを牽引してきたイベントで、本年は初めてゲストカントリーに日本が選ばれ、寺田尚樹氏と協同でインスタレーションを制作した。
工場跡の空間に、ポール型什器をグリッド状に72本並べて建築模型用添景・テラダモケイを展示し、その上部には約700個の白い空気の器を吊るす構成とした。中央の丸テーブルから派生し、密度を変えながら広がっていく空気の器の下で、来場者が什器の間を回遊しながら鑑賞する。
空間の両端には、同期させた2者の映像を投影し、樹種や色の異なるAA STOOL by karimokuで鑑賞できるようにした。
無骨で力強い大きな気積の空間とは対比的に、紙の持つ軽さとはかなさが際立つ、二面性を持つ場を目指した。
Principle use: EXHIBITION SITE
Production: TORAFU ARCHITECTS / TERADA DESIGN ARCHITECTS / inter office / karimoku
Credit: Video production: Tomohiro Okazaki (SWIMMING)
Building site: Langenthal, Switzerland
Total floor area: 198㎡
Design period: 2018.02-10
Construction period: 2018.10.27-30
Duration: 2018.11.02-04
Photo: Ooki Jingu / Designers’ Saturday, Daniel Sutter
We created an installation for the “Designers’ Saturday 2018” design event held once every two years in Langenthal, Switzerland. This event, which does not conform to a traditional exhibition, is what drives the design scene in Switzerland and, this year, Japan was selected as the guest country for the first time. We collaborated with Mr. Naoki Terada to produce this installation.
We displayed architectural model accessories by TERADA MOKEI on 72 pillar-shaped fixtures arranged in a grid pattern inside an old factory. The upper part was configured to hang approximately 700 white airvases. Here, visitors can appreciate the display while making their way around the fixtures below the airvases that come out from the round table in the center and spread outward in a cloud of varying density.
At both ends of the space, we projected the synchronized images of two people, which visitors can watch while sitting on AA STOOLs by karimoku made from different varieties of lumber and painted in different colors.
We aimed to create a space that possessed a dual nature by contrasting the conspicuous lightness and fleetingness of paper with the unrefined and powerful, large volume of the space.