主要用途: 舞台美術
施工: 福永紙工 / 舞台装置: 中原和樹, 森聖一郎
所在・会場: あうるすぽっと豊島区立舞台芸術交流センター
延床面積: 116m2
設計期間: 2013.09-12
施工期間: 2013.12-2014.01
会期: 2014.03.12-16
写真: 吉次史成 / 小池博史 / bozzo
ウェブサイト: http://kikh.com/ginga
2009年に行われた「パンク・ドンキホーテ」に続き、演出家小池博史の公演「銀河鉄道」の舞台美術を手掛けた。生と死のあいだを標榜する、脆く儚い世界を演出するため、紙を使った舞台美術を求められた。身体表現を追求する舞台において、背景としての舞台というより、パフォーマーの動きを拡張する道具としての可能性を見出したいと考えた。舞台後方には小道具を収めた“書棚”があり、シーンに応じてパフォーマーが道具を取り出して役回りをスイッチする。たびたび現れる鉄道の車内を演出するために、ジャバラ式に折りたたまれる窓が舞台中央で昇降する。生物のようにふわふわと立ち上がる紙の立体物が、停車した別の惑星のシーンをつくり、舞台空間に変化を与えながら物語は進んでいく。後半には書棚自体も大きな船へと変化する。軽くて変形しやすい紙の物性に注目しながら、折ることで生まれる強度と伸縮性を生かして、パフォーマーのダイナミックな動きに取り込まれ、融合していく。物語の最後には、大きな線路が現れ天と地を結び、生と死、現実界と非現実界の架け橋となる。
Principle use: STAGE SET
Production: FUKUNAGA SIKOH/ Stage Setting: Kazuki Nakahara, Seiichiro Mori
Building site: OWL SPOT Toshima Performing Arts Center
Total floor area: 116m2
Design period: 2013.09-12
Construction period: 2013.12-2014.01
Duration: 2014.03.12-16
Photo: Fuminari Yoshitsugu / Hiroshi Koike / bozzo
Website:http://kikh.com/ginga
Five years after the performance of “Punk Don Quixote” in 2009, we designed the set for director Hiroshi KOIKE's latest production "The Milky Way Train." We were tasked with creating a stage set using paper as the main material to represent a fragile and fleeting world that professes to stand between the world of the living and the dead.As such, we wanted to bring forth the stage's potential for eliciting the actors’ physical expression, not as a background, but as a tool to enhance the movements of the performers. During the play, performers switch roles depending on the scene by extracting tools from a "bookshelf" containing small tools at the back of the stage. Windows which fold up and down like bellows at the center of the stage represent the interior of the train that frequently appears during the story. The solid object made of paper airily pops up like a living creature, thus creating a still otherworldly scene and making the story progress as it changes the stage space. In the latter half of the play the bookshelf itself undergoes a transformation into a big boat. By focusing on the light and deformable paper objects, we were able to utilize the strength and flexibility obtained by folding it and inextricably fuse them with the performer's dynamic movements.At the end of the play, a big railroad which connects the heavens and the earth appears, thus becoming a bridge between life and death, the real world and the unreal world.