WORKS / 光の織機 (Canon Milano Salone 2011)

WORKS / Light Loom (Canon Milano Salone 2011)

主要用途: 展示会場構成

施工: 太陽工業

クレジット: プロデュース:TRUNK/監修:ZITOMORI/ヴィジュアルデザイン:WOW

所在・会場: イタリア ミラノ トルトーナ地区 スーパースタジオ・ピュー内 ART POINT

延床面積: 825m2

設計期間: 2010.09–2011.03

施工期間: 2011.04.01–10

会期: 2011.04.12–17

写真: 阿野太一/大木大輔/下川大輔(Nacasa&Partners)


50 周年を迎えた「ミラノサローネ」における、キヤノンの展示会場構成。「NEOREAL WONDER」をテーマに、同社のデジタルイメージング技術を駆使した新しい映像空間が求められた。

暗闇のちりが照らされて“光の形”が見えるように、もともと姿形を持たない光が目の前に現れるとき、光との新しい関係を築くことができると考えた。放射状になった光の形を無数の糸でトレースすることで、光を擬似的に実体化した。糸がつくる錐体は、その線密度によって映像スクリーンとなって空間を横断する。糸によるスクリーンは、従来の平面的なものとは異なり、さまざまな表情を見せる。光や映像が空間に溶け込んだかのような不思議な一体感によって、虚構とも現実ともつかない、新たなリアリティーを体感できる。 エントランス壁面には「WONDER」の文字が、その裏側の無数の糸で編んだかのように設えてある。糸が絶え間なく動く光をとらえ、空間に織り込んでいるように見える。

Principle use: EXHIBITION SITE

Production: Taiyo Kogyo

Credit: Producer: TRUNK / Supervisor: ZITOMORI / Visual design: WOW

Building site: Superstudio Più ART POINT, Tortona, Milano Italy

Total floor area: 825m2

Design period: 2010.09–2011.03

Construction period: 2011.04.01–10

Duration: 2011.04.12–17

Photo: Daici Ano / Daisuke Ohki / Daisuke Shimokawa


As part of the 50th year anniversary of the “Milano Salone”, we were invited to design the Canon exhibition.

The installation, designed to the theme of “NEOREAL WONDER”, was to include the application of the company’s digital imaging technology. We were influenced by how light, normally formless, can appear as “light forms” before the spectators’ very eyes when dust is illuminated in the dark. We wanted to build a new relationship with light, so by tracing the radiating light beams with countless strings, the light is artificially given substance. Density of the strings creates the image screens that stretch across the space. These string screens differ from the traditionally flat screens as it can take on a variety of expressions. A new reality could be experienced through the mysterious unity of light and images, blending inside a space that was neither virtual nor real. The word ‘’WONDER’’ was set up on the entrance wall as though it had been woven together by the countless strings on the reverse side. These are the strings that appeared to capture the constantly moving light, weaving it inside the space.