WORKS / ポーラ美術館開館20周年記念展「ピカソ 青の時代を超えて」

WORKS / The Pola Museum of Art 20th Anniversary Exhibition PICASSO: THE BLUE PERIOD AND BEYOND

主要用途: 展示会場構成

施工: 東京スタデオ

クレジット: 主催:公益財団法人ポーラ美術振興財団 ポーラ美術館、公益財団法人ひろしま美術館, グラフィック:林琢真デザイン事務所

所在・会場: ポーラ美術館 展示室1, 3

延床面積: 1001m2

設計期間: 2022.05-2022.08

施工期間: 2022.09

会期: 2022.09.17- 2023.01.15

写真: Ken KATO

ウェブサイト: https://www.polamuseum.or.jp/sp/picasso2022/

 国内でも屈指のピカソ・コレクションを誇るポーラ美術館とひろしま美術館による共同開催展の会場構成。展示では欧米の美術館の協力を得て深めてきた作品研究をもとに、制作のプロセスに焦点を当て「描く」ピカソの作品を初期から捉えなおしている。

 全部で5つの章から構成される本展示は、同会場で前に開催されていた別の会場構成を部分的に活かしたサスティナブルな計画とした。すべて四角く分節したシンプルな会場構成を特徴とした前の展示に対して、各章の導入となる解説が掲出される壁を、絵画の展示される壁に対して45度の角度をつけて新設し、章の入り口として際立たせるのと同時に、観客を誘導している。これらの壁にはピカソのポートレートを大きく印刷し、背景にはそれぞれの時代のピカソの心象を反映するように様々な青色を用いた。
 この展覧会では、ピカソがオリジナリティを初めて確立した「青の時代」についての章がハイライトとなっている。科学調査により新たに判明した「青の時代」の塗り重ねのプロセスや下層の分析結果を映像で紹介する”青の時代ラボ”という部屋では、来場者が色の世界感に没入できるよう、床、壁をすべて青色で仕上げた。
 最後の章では南仏移住後のアトリエをイメージし、ラワン合板のパネルを組んで小屋のような空間を構成。映画『ミステリアス・ピカソ 天才の秘密』(1956年公開)より《ラ・ガループの海水浴場》の制作場面が上映されている。小屋の外壁には《ラ・ガループの海水浴場》が展示されており、この絵画の横にもうけられた窓から、小屋の中の映像を覗くことも出来る。

絵画だけではなくピカソ自身の内面の世界観に寄り添い、その世界観に来場者が没入できる空間を目指した。

Principle use: EXHIBITION

Production: TOKYO STUDIO

Credit: Organizer:Pola Museum of Art, Pola Art Foundation, Hiroshima Museum of Art, a nonprofit organization, Graphic: Hayashi Takuma Design Office

Building site: Pola Museum of Art, Galleries 1 and 3

Total floor area: 1001m2

Design period: 2022.05-2022.08

Construction period: 2022.09

Duration: 2022.09.17- 2023.01.15

Photo: Ken KATO

Website:https://www.polamuseum.or.jp/sp/picasso2022/

The exhibition plan for a joint exhibition by the Pola Museum of Art and the Hiroshima Museum of Art, which boasts one of the best Picasso collections in Japan. In this exhibition, based on the artwork research that has been conducted in cooperation with museums in Europe and the United States, we will recapture Picasso's "painting" works from the early period by focusing on the process of creation.

This exhibition, which consists of five chapters in total, has a sustainable plan that partially utilizes another exhibition previously held at the same venue. In contrast to the previous exhibition, which was characterized by a simple, square-segmented layout, our plan newly adds a wall at an angle of 45 degrees to the wall on which the paintings are displayed, on which explanations of each chapter are displayed. These walls make the area stand out as the entrance to the chapter, and at the same time guide the audience. We printed Picasso's portraits largely on these walls, and picked up various shades of blue in the background to reflect Picasso's mental image of each era.
The exhibition has its highlights on a chapter about the "Blue Period" in which Picasso first established his originality. The "Blue Period Lab" introduces a video to show the analysis results of the repainting process and the lower layer of the painting from the "Blue Period,” which was newly discovered through scientific research. In the room, all of the floor and the walls were painted blue so that visitors can immerse themselves in the world of color.
In the last chapter, we draw inspiration from Picasso's atelier after his relocation to the south of France and constructed a hut-like space by assembling lauan plywood panels. The production scene of "Beach at La Garoupe" from the movie "Le mystère : PICASSO" (1956) is shown there. "Beach at La Garoupe” is displayed on the outer wall of the hut, and you can also see the movie inside the hut through the window next to this painting.

We aimed to create a space where visitors could immerse themselves not only the world of Picasso's paintings but also in his own inner worldview.