WORKS / スーベニアフロムトーキョー 1F ミュージアムショップ

WORKS / SOUVENIR FROM TOKYO 1F MUSEUM SHOP

主要用途: 物販店舗

施工: 石巻工房/伊千呂

クレジット: ロゴデザイン:佐藤 可士和/トータルディレクション:ウェルカム

所在・会場: 東京 六本木 国立新美術館1F

延床面積: 70m2

設計期間: 2013.01-2014.01

施工期間: 2014.02

写真: 吉村昌也

ウェブサイト: http://www.souvenirfromtokyo.jp/

国立新美術館、地下1階のミュージアムショップ「スーベニアフロムトーキョー」 は、知名度やジャンルにとらわれることなく、東京的視点で新しいデザインやアートを提供している。今回1階ロビーに新たにショップスペースをオープンするにあたり、新しいロゴデザインを用いたオリジナルグッズのラインナップに加え、同美術館のロビー空間の意匠に調和したショップが求められた。また、地震被災地の自立復興を目的とした団体「石巻工房」との協同を図り、什器製作を依頼した。

什器はレッドシダーのツーバイ材を基本単位に組み上げることで、円形の平台や、円錐形の木のかまくらのようなレジカウンターのやぐらをつくっている。内側が白色のボックス什器も同様に円形に積み上げられ、商品を陳列しつつ、ショップのエリアをやわらかくゾーニングしている。大小様々な大きさの木材のピースが、幾何学模様を描くことで、ショップの楽しさを演出している。 可動式の什器は通常の包みこまれるような円形配置に加え、動線上に商品をすべて並べるような開放的な構成など、必要に応じてフレキシブルに対応する。また、イベント時にはすべて裏へしまうこともでき、常に変化する動的な表情を持つ。

暖かみのある木質系の材料によって、周囲のグレートーンとコントラストを成しつつも、美術館のエレメントに親和性のある形状が、建築とのダイナミックな調和を実現している。

Principle use: SHOP

Production: Ishinomaki laboratory / Ichiro

Credit: Logo design : KASHIWA SATO / Total direction : WELCOME Co.,Ltd

Building site: Roppongi Tokyo

Total floor area: 70m2

Design period: 2013.01-2014.01

Production period: 2014.02

Photo: Masaya Yoshimura

Website:http://www.souvenirfromtokyo.jp/

The National Art Center's museum shop "Souvenir from Tokyo" is located on the first basement level and offers Tokyo's latest picks in design and art unfettered by such constraints as popularity or genre. In addition to creating an original line of products featuring a new logo design for the opening of a new shopping space located on the first level lobby, we were tasked with designing a shop that will harmonize with the architectural design of the museum's lobby space. Moreover, we planned a collaboration with Ishinomaki Laboratory, an organization aiming for the independent recovery of Ishinomaki in the wake of the Tohoku Earthquake to which we requested the manufacturing of fixtures.

Using red cedar two-by-fours as base units, fixtures are assembled to produce circular flat display stands and towering register counter resembling a conical wooden hut. Additionally, products can be found inside box-shaped fixtures laminated in white on the inner side and stacked in a similarly circular fashion, which also function as a soft zoning of the shopping area. Furthermore, the varying sizes of pieces of timber drawing geometrical patterns bring out the playfulness of the souvenir shop.
In addition to the usual enfolding circular disposition, mobile fixtures may be rearranged as needed in a flexible manner, such as into an open configuration in which all products are lined up along the line of flow. Alternatively, all the fixtures can be put away in the back during an event, thus producing constantly changing and evolving expressions.

While the warmth of the wood-based materials creates a contrast with the surrounding grey tones, the shapes of the fixtures exhibit affinities with the museum's elements, thereby bringing about a dynamic harmony with its architecture.